Frågor och funderingar

Publicerat 2014-04-05 kl. 17:49:57 || Mitt liv i Chattanooga, Tennessee
Hej!
Jag har blivit placerad i samma stad som dig, Chatanooga och jag har blandade känslor. Av vad jag kan läsa om staden på internet hittar jag mycket om extremt religiösa människor och att man blir utstött om man inte är religiös. Jag är allt annat än religiös och tror inte på något. Jag är rädd att jag hamnar i en familj eller skola där mycket handlar om religion och liknande. Och det här med att man inte får ha jeans, shorts, klänning eller kjol i din skola... är det också baserat på religion? Känns väldigt jobbigt just nu.. Känner mig inte exalterad över mitt utbytesår, vet inte vad jag ska ta mig till. Hittar bara massa negativitet på internet om staden...

Vad tycker du om staden och människorna? Är religion en stor del i staden? Snälla, svara ärligt. Jag vill inte få falska förhoppningar om något som inte är så bra egentligen.
 
Mvh Linnéa
 
Svar: Oroa dig inte. Jag är inte en religös människa över huvudtaget. Och det viktigaste är att man försöker. Anledningen till att jag inte fick ha jeans eller korta shorts, klänningar och kjolar har inget med religon att göra. Det flesta skolor i USA har de reglerna. Jag älskar denna staden och dessa människor! Absolut de är religösa, men det betyder inte alls att du blir utsött eller att du kommer ha ett dåligt år. En sak som min organisation sa är att du inte ska gå runt och säga till alla vad din religon är för det kan vara ett känsligt ämne, men om du inte pratar om det kommer de inte heller fråga massor om det. Och om det gör det så är det bara att svara ärligt. De flesta tar det super. Om du sen hamnar i en familj som är religös och går till kyrkan eller ber bön vid bordet, var respektfull och håll deras händer när de ber bön. Du behöver inte säga något eller göra något, men bara ta deras händer och var med för att vara respektfull. Pröva gå till kyrkan en eller två gånger och sen prata med din familj om att du inte känner att det inte riktigt är din grej.
 
Var aboslut inte orolig eller otaggad på att åka. Jag älskar staden och människorna och jag önskar jag kunde göra mitt år här om och om igen. Jag bor dessutom inte kvar i Chattanooga utan är i en liten stad precis utanför där människor är ännu mer religösa. Men herre, har nog aldrig träffat så trevliga och öppna människor. Se inte det negativa i det, det viktigaste är att du är öppen mot allt och prövar. Om de sen inte är din grej, prata med din familj eller local coordniator. Jag tror du kommer älska det!
 
Hoppas detta hjälpte lite. Om du har mer frågor eller funderingar eller är orolig över något är det bara att kommentera eller slänga iväg ett mejl. [email protected]
Kram
 
Hej kan inte du ha ett frågor och svar inlägg?
Här kmr några frågor isf:
Är highscool som i filmer, typ att cheerleder och fotbollskillarna är de populära och att det typ är fest hela tiden?
Haha, det absolut som i filmerna, inte exakt fotbollskillarna och cheerleaders, men de är absolut massor med grupper och lite som i filmerna. Där jag är är det inte så mycket fester, vad jag vet om. Haha. Någon gång då och då och de människor jag hänger med är inte riktigt de festmänniskorna. De hänger och kollar på film eller liknande istället.
Var alla hjärtansdag kul? Fick du nåt, och gav du nåt?
Alla hjärtansdag för mig och i min skola var typ som alla andra dagar. Hände inte så mycket. Jag fick inget och jag gav inget.
Vilken organisation åker du med?
Jag åker med STS
Vad är bra respektive dåligt med den?
Jag tycker att STS är en toppen organisation i Sverige och de hjälper dig massor innan året och finns där under året också, men sen STS Foundation (alltså STS organisation i USA) är inte riktigt på min bra sida. Men har hört att för andra är den bra, så det är väl vart man hamnar och eget intryck.
Vilka regler har din vfamilj satt upp åt dig?
Eftersom jag bor med min värdsyster från Italien och en äldre dam så har jag det ganska fritt. Det jag ska göra dock är att hjälpa till hemma, berätta vart jag är och vilka jag är med. Mest det.
Vilka regler har organisationen?
Vart ska jag börja. Det är massor med regler. Får tillexempel inte göra några livsavgörande beslut, alltså tatuering, piercing, giftemål, ha sex osv. inte köra något fordon, om det inte är en class i skolan. Inte skjuta något. osv osv.
Är det lätt elr svårt att komma in i gäng?
Människor kommer vara intresserade av dig för du kommer från ett annat land och är ny, framförallt i början och det är då det gäller att hitta de människor du vill hänga med och bara fortsätta prata, var inte blyg och fråga frågor du med! Det är inte så svårt. :)
Jag har E, G i engelska, tror du att jag klarar mig på det om jag åker till USA?
Du kommer klara dig fint! Människor vill hjälpa dig om du säger fel, och var absolut inte rädd för att göra fel eller fråga!
Hur är människorna där?
Människorna där jag är några av de trevligaste personerna jag någonsin har träffat, de är öppna, kan skoja gillar att prata, de är ganska så religösa, men det har absolut ingen betydelse för mig iallafall.
Och killarna hur är dem?
Killarna, hmm. Vissa är otroligt omogna och vissa är inte alls. Jag har mer killvänner än tjej vänner och de mina bästavänner. Jag tycker mer om killarna är tjejerna.
Tack!
Hoppas det hjälpte och förlåt för så sent svar! KRAM
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0