Svar på frågestunden del 2

Publicerat 2013-11-16 kl. 18:55:16 || Mitt liv i Chattanooga, Tennessee
Bild på: skola, kompisar, området osv!
Bilder kommer

Fråga: vem/vilka kommer du bäst överens med i skolan?
Jag kommer nog bäst överens med dem flesta. En tjej som heter Jessika är hur snäll som helst och även några tjejer i min engelska klass, några killar jag har engelska och matte med och så klart min horse sciense klass.

skillnad på förra skolan och denna?
Skillnad på Bledsoe och Red Bank är ganska stor. Man märker när man har kommit till ett mindre område. Samt klädregler och regler överlag är otroligt annorlunda. Jag tycker mer om rektorerna på Bledsoe än vad jag gjorde på Red Bank. För rektorerna här kan man fortfarande prata med och ha en rolig konverseation med än vad man kunde på Red Bank för där var allt så mycket mer striktare.
Det är mycket skillnad på människorna som går där både för och nackdelar. Alla känner alla. Så var det på RB också men det är mer här. Alla är tillsammans med alla. Så var det inte riktigt på RB. Bledsoe är mindre än RB. Folk är mer intresserade över att du är från något annat land här än vad det var på RB. De klär sig annorlunda.
Det är så mycket olika skillnader. Men här är några iallafall.

hejsansvejsan där borta! lite sena frågor men iallafall!! jag undrar lite vad det är för skillnad på maten och sådant, smakar brödet annorlunda? är kranvattnet äckligt? är det något annat som du har märkt som är helt annorlunda i matväg? kommer det finnas lussebullar vid jul? puss å kram på dig nessiebus saknar diiiiig
Saknar dig med BellieBean!!!!
Klart det är skillnad på maten men ändå inte jätte stor. Fortfarande det gamla vanliga. Något annrlunda som jag tänkt på är salladen till maten. Kan också bero på hus. Men här har vi antingen någon varm grönsak som vi kokt eller så har vi bara salladds blad. Alltså ingen gurka eller någontin i. Portionerna är mycket större. Vissa resturanger tar jag en barnportion för det är nästan som en vanlig i Sverige. Brödet smakar typ likadant. Ingen större skillnad. Vissa kanske är annnorlunda, men de jag ätit är som vanligt typ. För de flesta är inte kranvattnet bra at all. De tar vatten från sina kylskåp. Men till mitt hus är kranvattnet faktiskt riktigt bra och det är väldigt sällsynt. De kan fritera allt och ingenting är ju exakt som i Sverige. Men det är ungerfär samma. Återkommer när jag hittat något jätte annorlunda. Inga lussebullar..
 
miss these boys from RB.

Vilken organisation åker du med? Hur lång tid tar det från att tacka ja till att få alla papper att fylla i osv, och när var du klar med allt? Varför är det värt att åka som utbytesstudent? Tips till blivande utbytesstudenter? Lätt att skaffa vänner? Är de hårda på reglerna? Vet du om det är vanligt att man bryter dem, tex att dricka? Kram!
Jag åker med STS. Jag bestämde mig ganska sent för att faktiskt åka. Men jag hade ungefär en och en halv månad på mig att fylla i alla papper. Så det kan gå väldigt fort men tror du har en deadline. Efter interjuven osv, så tog det ungefär två veckor för mig att få hem om jag blivit accepterad eller inte. Kan gå fortare, men de sa att inom två veckor har jag papprerna i handen.
Varför är det värt? Jag vet inte var jag ska börja. Du får se så mycket nytt, du får träffa så många olika människor, människor som du annars kanske inte skulle fått träffa (jag har känt några i två månader och det känns redan som jag känt dem hela mitt liv.) början av mitt år har vart så otroligt upp och ner och det har vart ganska mycket drama men även fast det har jag älskat varje sekund av det. Vill inte åka hem. När jag pratat med min familj hemma är allt precis som jag lämnat det. Så medan de går vidare med livet precis som det var, så får du ett helt nytt liv och får en helt ny upplevelse som du aldrig fått i Sverige. Jag vet inte exakt vad mer jag ska skriva för det är så värt det när du kommer hit och alla har sina olika upplevelser men det är så värt det. Låt mig svara på den här frågan igen i slutet av året.
Tips, var öppen till allt, det tar dig så mycket längre. Våga göra saker. Följ din magkänsla. Ge inte upp. Våga säga vad du känner. Var dig själv.
Det beror helt på, jag har vänner här man jag har ingen riktigt nära vän som är amerikan. Än. Det tar sin tid. Men det kommer. Var inte rädd för att åka för att du är rädd för att inte få några vänner. För det kommer komma med tiden.
Beror också helt på vart du hamnar och vad familjen och skolan har fär regler. Men STS regler är de hårda med. Om du bryter dem åker du hem. Så är det bara. Och jag tycker det är enkelt att hålla mig till reglerna, även fast det kan suga att man inte ens kan vara någonstans där det tillexempel dricker. Men det är ett år så du klarar dig. Ett år som du kan offra till att exempelvis inte dricka. Men det är värt det.
 
Är det svårt att få vänner?
Se frågan över.
 
När åkte du? efter nian?
Vilken organision åkte du med, vad kostade det?
hur mycket pengar har du per månad?
Jag åkte ganska sent, mellan tvåan och trean i gymnasiet.
Jag åker med STS och jag har inga exakta siffror på vad det kostade, men det finns enkelt att kolla upp på deras hemsida. Här är en länk till hur mycket det kostar till USA sen är det bara att klicka på ett annat land och programavgifter.
Jag får de pengar jag behöver i månaden. Men det brukar vara runt 2000 kr ungerfär.
 
TACK FÖR ALLA FRÅGOR! KRAM
Kommentarer
Postat av: Jennifer Kreivi

Åh tack detsamma, kanske utnyttjar det någon dag haha! Men vad har du haft problem med :/? Låter som om det har löst sig iallafall så det är ju bra! Kramisar

2013-11-18 @ 03:26:03
URL: http://livefearless.blogg.se/
Postat av: Moa

Vad heter typsnittet i headern? :)

2013-11-21 @ 21:12:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0